fredag 18 juli 2008

Pollresultat: Maxpris för svensk godsvagn

Vår enkät om vilket som var det högsta pris som man kunde tänka sig att betala för en svensk godsvagn har slutat och nu kommer en liten "analys" av resultatet.

Denna typ av undersökningar kan väl knappast anses vara "statistiskt säkerställda", men de är lite kul och ger en fingervisning. Den egentliga frågeställning som enkäten tog upp var:

"Du har en "äkta svensk vagn" i ett väldetaljerat och fint utförande i en hand, kortkoppelkuliss, NEM-fäste, fina och korrekta detaljer. I andra handen håller du en vagn som ser "liknande" ut, den är märkt för ett utländskt bolag men ser ändå "lite OK ut". Den är i ett mycket enkelt utförande när det gäller detaljer men har en "liknande" färg. Säg att den "korrekta" vagnen kostar 300:- och den "enkla" 100:-. Skulle du då köpa den "fina" för att den är "äkta" och en mycket finare modell, eller skulle du köpa den enkla för den är "god nog"?"

Totalt fick vi in 29 svar och över hälften (55%) kunde tänka sig att betala dubbelt för en "fin och svensk vagn". 6 personer (20%) kunde tänka sig att betala upp till 3 gånger så mycket och en (3%) tapper röstläggare kände inga gränser alls utan betalade vad som krävdes! Totalt 80% kan acceptera att en svensk vagn är lite dyrare.
Det som kanske förvånade mig lite var att 6 personer (20%) ansåg att svenska och lite finare modeller inte fick kosta något extra. Visst vore det bra, men är det realistiskt...? Kanske var dessa personer inte intresserade av svenskt i första hand, i så fall är ju resultatet helt korrekt.

Någon sorts sammanfattning, att producera svenska vagnar i de antal som behövs till den svenska marknaden kommer inom överskådlig framtid att kosta lite mer. Det är dyrare (per vagn) att göra få modeller. Så långt vi vet idag så går det att få modeller producerade till en kostnad någonstans 2-3 gånger över de billigast tillgängliga godsvagnarna som ligger runt 100:-. Det går alltså att göra svenska vagnar som nästan hamnar i samma prisklass som lite finare "storseriemodeller". Att så många som runt 80% kan tänka sig att betala 2-3 gånger priset för denna billigaste godsvagn känner vi som en bra sporre för att fortsätta ta fram modeller på det sätt vi nu har påbörjat med SJs Litt Uais, Trempex-vagnen!
Vårt mål är att det ska inte behöva vara dyrt att köra svenskt i N-skala, men i dagens situation så kostar det tyvärr lite extra. Men ni kan vara lugna för att vi gör vårt yttersta för att pressa upp kvaliteten och pressa ner priset på de svenska modeller vi planerar för!

Hälsar,
Anders Ö

PS. Vän av ordning noterar säkerligen att procenttalen inte stämmer så bra, det fattas 2% av rösterna... Vi tillskriver detta till "avrundningsfel" och anser att precisionen är "god nog" för denna typ av undersökning.

2 kommentarer:

Concerned husband of Mrs P. sa...

Jag misstänker att en stor andel av de sex som inte vill betala mer ser det krasst ekonomiskt: Hur mycket får en vagn kosta för att jag skall ha råd med tillräckligt många?

Ett IC-tåg med endast två, om än fina, vagnar ger ett mindre realistiskt intryck än ett dito med fem mindre fina vagnar.

Nmodell sa...

Japp, jag är benägen att hålla med, åtminstone delvis! Men samtidigt så tycker jag man med det "krasst ekonomiska" svaret gör ett "statement" som innebär att "Jag är inte så noga med vilka vagnar jag hänger i kroken på mina lok".

Det du säger om IC är på något vis precis det som N-skalan är "bäst" på (tycker jag), Att gestalta "tåg" snarare än "lok och vagnmodeller". Men samtidigt, om vi snackar "realistiskt", är vagnarna klart "utländska" i sitt utseende så kanske man hellre ställer in IC trfiken... ;-)

Finns myckat att tycka kring denna komplexa frågeställning. Kanske vi tar några relaterade frågor till framöver!

Hälsar,
Anders Ö - helt obekymrat... ;-)