fredag 18 juli 2008

Pollresultat: Maxpris för svensk godsvagn

Vår enkät om vilket som var det högsta pris som man kunde tänka sig att betala för en svensk godsvagn har slutat och nu kommer en liten "analys" av resultatet.

Denna typ av undersökningar kan väl knappast anses vara "statistiskt säkerställda", men de är lite kul och ger en fingervisning. Den egentliga frågeställning som enkäten tog upp var:

"Du har en "äkta svensk vagn" i ett väldetaljerat och fint utförande i en hand, kortkoppelkuliss, NEM-fäste, fina och korrekta detaljer. I andra handen håller du en vagn som ser "liknande" ut, den är märkt för ett utländskt bolag men ser ändå "lite OK ut". Den är i ett mycket enkelt utförande när det gäller detaljer men har en "liknande" färg. Säg att den "korrekta" vagnen kostar 300:- och den "enkla" 100:-. Skulle du då köpa den "fina" för att den är "äkta" och en mycket finare modell, eller skulle du köpa den enkla för den är "god nog"?"

Totalt fick vi in 29 svar och över hälften (55%) kunde tänka sig att betala dubbelt för en "fin och svensk vagn". 6 personer (20%) kunde tänka sig att betala upp till 3 gånger så mycket och en (3%) tapper röstläggare kände inga gränser alls utan betalade vad som krävdes! Totalt 80% kan acceptera att en svensk vagn är lite dyrare.
Det som kanske förvånade mig lite var att 6 personer (20%) ansåg att svenska och lite finare modeller inte fick kosta något extra. Visst vore det bra, men är det realistiskt...? Kanske var dessa personer inte intresserade av svenskt i första hand, i så fall är ju resultatet helt korrekt.

Någon sorts sammanfattning, att producera svenska vagnar i de antal som behövs till den svenska marknaden kommer inom överskådlig framtid att kosta lite mer. Det är dyrare (per vagn) att göra få modeller. Så långt vi vet idag så går det att få modeller producerade till en kostnad någonstans 2-3 gånger över de billigast tillgängliga godsvagnarna som ligger runt 100:-. Det går alltså att göra svenska vagnar som nästan hamnar i samma prisklass som lite finare "storseriemodeller". Att så många som runt 80% kan tänka sig att betala 2-3 gånger priset för denna billigaste godsvagn känner vi som en bra sporre för att fortsätta ta fram modeller på det sätt vi nu har påbörjat med SJs Litt Uais, Trempex-vagnen!
Vårt mål är att det ska inte behöva vara dyrt att köra svenskt i N-skala, men i dagens situation så kostar det tyvärr lite extra. Men ni kan vara lugna för att vi gör vårt yttersta för att pressa upp kvaliteten och pressa ner priset på de svenska modeller vi planerar för!

Hälsar,
Anders Ö

PS. Vän av ordning noterar säkerligen att procenttalen inte stämmer så bra, det fattas 2% av rösterna... Vi tillskriver detta till "avrundningsfel" och anser att precisionen är "god nog" för denna typ av undersökning.

Nytt från Bachmann i alla skalor

Bachmann har nu uppdaterat sin hemsida med bilder på nyheter från den pågående NMRA mässan i Californien. En hel del skojigt finns det nu upplagt, kanske inte i ALLA skalor men i många.

Vi börjar i N-skala och ser där fram emot en GE 44-tonner som ska komma ut i november. Detta lok har ju svenskanknytning då det fanns en helorange sådan vid Domnarvet. Vi ska försöka få fatt i någar "undecorated" till er som vill måla upp den. Kanske vi kör en serie med RTR modeller?
Mer i N-skala är några varianter på olika tendrar som kan köpas som separata "vagnar", kanske av lite mindre intresse...

I HO kommer en GE 45-tonner, i princip samma lok men med koppelstänger på boggierna. En trevlig modell som troligen kommer att vara grund i några konverteringar i 0n30 enligt rykten... Fortsatt i HO så kommer ett rejält stort ånglok, Santa Fe 2-10-4 samt en godsvagn för "logging" och en öppen personvagn som känns lite udda.

Om vi går upp i 0n30 så kommer rälsbussen som vi tidigare har avhandlat här, en Outside Frame 4-4-0 dyker upp och så kommer en överraskning i form av ett 4-6-0 liknande de som finns i G-skala.

Och när vi nått till G-skalan så kommer en trevlig nyhet, åtminstone för mig, och det är en modell av ett 2-6-6-2 lok som gick på "logging banor" i USA. Denna nyhet tillsammans med förra årets K-27 "Mudhen" gör att jag allvarligt funderar på lite G-skala också... Droppen skulle kunna bli det lilla växelloket "Davenport" som tidigare finns i 0n30 men nu också kommer i G-skala.

Nmodell och MJmodell tar hem Bachmanns modeller i alla skalor och är du intresserad av någon av dessa så hör av dig till oss så tar vi reda på priser och beräknade leveranstider åt dig!

Hälsar,
Anders Ö

Fleischmann på spåret igen!

Det spekuleras på forumen kring reor och utförsäljningar från Fleischmann. Jag lovade i någon tråd att återkomma med den information jag/vi får till Nmodell som handlare. Nu har det dykt upp en "programförklaring" från Fleischmann som jag tänkte återge i kortform här.

Fleischmann samlar styrkorna och deklarerar "Die Weichen sind gestellt - volle Fahrt voraus" fritt översatt "Spåret är klart - full fart framåt". Den legala biten kring affären där Fleischmann köptes upp av Modelleisenbahn Holding GmbH, samma bolag som äger Roco, är godkänd och klar. Man är i startblocken för att "framgångsrikt repositionera Fleischmanns sedan länge etablerade varumärke".

Ny ledning är tillsatt och det är Reinhold Ott och Uwe Butz som styr skutan med ambitionen att "kavla upp skjortärmarna och komma igång". Man ber om förtroende och stöd i denna omstart och lugnar med att man kommer att göra en "repositioning" och under Modellesienbahn Holdings paraply, tillsammans med Roco, göra en fortlöpande expansion genom att koncentrera sig på kärnverksamheten. Detta ska ske bla med individuella innovationsprogram, något som vi tycker tyder på att Fleischmann och Roco även framöver kommer att agera som separata bolag och driva sin egen teknik och anda framåt.

Man säger också att produktionen har optimerats och att alla leveranser och nyheter ska komma som tidigare annonserat, kanske detta innebär att vi kan förvänta oss mindre, eller inga, förseningar i utgivningen av nyheter från Fleischmann (och Roco).

Man vill lämna ovanstående information som "klara och tydliga signaler" till alla kunder.


Detta var meddelandet i korthet, nästan hela faktiskt, och om man försöker sålla bort alla floskler så känns det ändå som att det är mycket goda nyheter. Man verkar ha fokuserat och koncentrerat verksamheten och gjort en städning som många andra bolag inom branchen inte hann med innan de gick i stöpet, Roco och LGB är ett par exempel. Detta borde göra att Fleischmann nu ligger bra till och vi (och ni) som kunder kan se fram emot mer nytt och gammalt i fortsatt god Fleischmann kvalitet utan några avbrott på grund av konkurser och annat trassel!

Vi på Nmodell kommer att göra vårt yttersta för att bli en ännu bättre leverantör av Fleischmanns produkter och räknar med att öka vår lagerhållning av deras modeller än mer. För vår egen del så har även vi stora planer och kan nog göra ett försök på att nå "floskel-toppen" vi också. Men vi tar upp mer om det senare...

Hälsar,
Anders Ö

tisdag 15 juli 2008

Tomix spårdammsugare i HO

Engelska Dapol släpper nu en dammsugarvagn i HO som är en kopia av Tomix vagn i N-skala. Vagnen är framtagen tillsammans med Tomix och är i princip identisk med N-skaleversionen.

Vagnens funktioner är också identiska med N-skalans och erbjuder dammsugning av banvall, slipning eller polering av rälsen. Modellen kommer ha DCC-sockel för digitalisering, NEM-fickor för koppel och priset utlovas bli under 65 GBP (ca 790 SEK).

Nmodell kommer naturligtvis att bevaka leveranserna från Dapol och vi lägger upp modellen som beställningsbar i sortimentet så fort pris och leveransdatum är mer bestämda!

Hälsar,
Anders Ö

måndag 14 juli 2008

Kato nyhet i HO

Kato fortsätter att mata ut nyheter i strid ström, denna gång är det dags för HO rallare att spetsa öronen!

Nyheten som basuneras ut nu är en ny serie med GE C44-9W "Dash 9" i HO-skala. Totalt 6 varianter kommer där 3 är målade för UP och 3 för SP, i 3 olika "roadnumbers" av varje. Det utlovas "Revised, Retooled and Ready to run" i detta länkade nyhetsblad. Leverans beräknas att ske under hösten.

Du hittar alla modeller beställningsbara under "KATO HO" i nätbutiken hos MJmodell.

Hälsar,
Anders Ö

Dapols (Ixion) 0n30 nyhet ute!

Nyheterna inför kommande NMRA conventet börjar nu komma ut officiellt, vi har tidigare annonserat att Dapol hade något på gång och att Bachmann har rälsbusser och ett nytt lok på väg är också rapporterat. Nu har det avslöjats vad Dapol/Ixion har hittat på...

Satsningen är lite annorlunda mot vad vi är vana vid men vilken härlig förebild: en "Coffe Pot" ångvagn med förebild från Austrlien! Bilder på förebilden och några CAD bilder kan du se om du klickar här!

Nmodell har klart med Dapol och kommer att se över deras program och införliva det av intresse i vårt sortiment. Är du intresserad av engelsk N-skala (1:148) så finns massor med trevliga modeller, hör av dig till oss om du är intresserada av "kaffepannan" i 0n30 (1:48) eller N-skala i 1:148!

Hälsar,
Anders Ö

söndag 13 juli 2008

Nyheter från AMW/Hübsch

AMW/Hübsch fortsätter med belysningskomponenter för MJ, denna gång en flexibel ljuslist med självhäftande baksida som enkelt kan monteras i vagnar, perrongtak, industrier m.m.

Vi kommer inom kort att fylla på vårt lager med DigitalLED som ekat sorgligt tomt en tid. Samtidigt med detta så kommer vi ta hem FlexLED i de tre färger som har aviserats.
Men det kommer mera från denne leverantör, enheten DSR är intressant får många, inte bara skonar den dekodrar m.m. utan den lovar att städa upp signalen så att de som tidigare inte kunnat använda LENZ ABC plötsligt kan göra det utan problem! Den ska också kunna justera ner DCC spänningen till 10V, intressant för alla som kör Z digitalt. Det låter nästan som en mirakelmanick men om man är lite sansad så kan man väl påstå att det låter bra, eller hur?

Vi kommer också att få hem konverteringskort till ROCOs modeller av V200, 1044, Vt11.5 och några till. Dessa byts mot kretskorten i loken och har LED belysning och en NEM651 kontakt färdigt för anslutning av dekoder.

Hälsar,
Anders Ö