onsdag 8 oktober 2008

Produktplaner - höst/vinter

Vi får en hel del frågor från er om vad och när vi planerar att komma ut med modeller under närmaste tiden. Jag har svarat en del personligen men här kommer en genomgång av vår närmaste planering.

Ni som följt oss vet att vi tidigt under våren hade en datorkrasch, och efter den så var det tungt länge, vi tappade farten och sen hann vi knappt ikapp förrän nu i september när vi öppnade butiken. Nu känns det som vi har kommit ikapp rimligt, vi har också fått lite återmatning från er om att det är "bättre nu". Brist på tid är inte bra för vår egen produktutveckling, brist på pengar är också en fara som är nästan lika allvarlig. Men så här ser det ut för vår del:

Lokprojekt - TMY
Här kommer vi i samarbete med Lemke att försöka få fram en svensk modell av deras kommande TMY modell. Den tillverkas av Kato men att få en fabriksvariant direkt från Kato är inte aktuellt, det krävs för många modeller. Vi räknar istället med att anlita en av Lemkes underleverantörer för att få fram en svensk modell av Katos original. Tidplanen är att Kato nu gör sitt jobb, längre fram i vinter (december) så kommer vi att gå in i slutförhandlingar med Lemke och sen kommer modellen "till våren".

Motorvagn - Y6
Denna jobbar vi på, men trots alla debatter om hur "lätt" det är att göra en 3D modell och sen "bara skriva ut" så kan vi rapportera att tekniken är INTE så långt gången. Vi har ett antal mastrar som alla kräver mer eller mindre slutjustering för att bli något att gjuta av. Vi är inte riktigt nöjda ännu och ska undersöka yttelrigare en variant att få fram en master. Ännu ser vi inte annat än att "vintern" gäller för denna modell, dock går tiden nu väldigt fort...

Personvagnar har vi inget direkt projekt på gång, men det finns lite ideer och tankar som vi bollar med några samarbetspartners som kan ge en vagn...

Godsvagnar är lite sämre ställt med, vi har ett projekt som vi har lagt på is eftersom försäljningen av "Glasvagnen" går sämre än vad vi hade hoppats. Vi har en tid kvar innan vi har gått runt på det projektet och innan det har betalat sig och genererat medel för "nästa projekt" så är vi tvugna att ta fram "malpåsen" för projektet. Men när "Glasvagnen" har bevisat sig så kommer vi dra igång det "andra" projektet, eller så startar vi det i annan form där vi vill ha in förhandsbokningar på större delen av serien innan vi startar.
Vår tolkning av "Glasvagnen" är att vi kanske har trott at de ska sälja snabbare än vad de har gjort, det är inte nödvändigtvis så att marknaden inte finns! Men det återstår att se. Men ett undantag finns:

Godsvagn - Litt Oe
Denna har vi sagt försvann i datorkraschen men så illa var det inte, vi fiskade upp en väldigt sen version i vår back-up men den hade hamnat på en lite underligt ställe och tog tid att hitta. Denna kommer vi jobba vidare på ganska direkt. Det vi inte är klara med är koppelfästet men där har vi några skisser som vi hoppas på! Även här är tidplanen "vintern".

Ledningsbryggor
Ytterligare ett projekt som drabbades av datorkraschen men här fanns en back-up och vi kommer att ännu en gång lägga "sista handen" vid dessa plåtar. Samma som ovan är det "Vintern" som gäller.

Miljödetaljer
Här kommer inget nytt men några detaljer som varit borta ett tag kommer vi att ta upp igen. Vi har haft lite problem med höga kassationer på etsningarna och måste gå igenom vissa underlag. Vi kommer även att göra om fördelningen av dessa på våra plåtar. Med tiden kommer lite "nygammalt" ut igen. Detta får dock stryka på foten lite för O-vagnen och bryggorna så de kanske kommer mer mot "våren" än "vintern".

Så ser situationen ut för oss just nu, naturligtvis kan saker och ting skjutas på men allt vi nämnt ovan, med undantag av personvagnen, ser vi bör komma ut inom ett år. Vi har mer saker på gång men de är ännu "skisser" och inte detaljplanerade och läggs in efter hand i vår planering.
Vi är ännu ganska små och har begränsade resurser att göra allt på en gång, "Glasvagnen" är ett exempel. Ett projekt måste bära sig innan vi kan kasta oss in i nästa.
Så alla ni som funderar, slå till på ett set med "Glasvagnar" så vi kan gå viddare mot nya djärva mål! Har ni bekanta som kör i N så tipsa dom om "Glasvagnen" också!

Hälsar,
Anders Ö

Inga kommentarer: