måndag 1 september 2008

Lite om leveranstider

Vi har fått lite feedback om leveranstider tidigare och även som respons på senaste nyhetsbrevet. Jag tänkte ta och skriva några ord om just ämnet "Leveranstider".

Som en rejält bred leverantör av N-skala så har vi en bra sits hos Svenska N-skalerallare, det är få butiker i landet som har så mycket N-skala i lager som vi! Men vi kan inte konkurrera på det när det gäller annat än N-skala...

Hos Nmodell har vi ambitionen att leverera så snabbt vi bara kan: leveranstid är alltid topp-prioriterat hos oss! Om vi inte kan leverera snabbt så har vi ambitionen att ge snabba besked om läget, och även att försöka hålla er uppdaterade!

Problemet...
Men vi lyckas inte alltid, några av er har tyvärr märkt detta och vissa har drabbats mer än andra medan andra har fått sina leveranser mycket snabbt. Det problem vi har idag är att vi sköter Nmodell helt på fritiden, och trots att vi är två så har vi bara en man tillgänglig för leveranser, undertecknad. Det är ett geografiskt problem och hur många rutiner vi än lägger upp så krävs väldigt lite för att de ska rasa. Jag har upptäckt att varje störning på de rutiner jag försöker hålla medför att jag snabbt tappar en veckas arbete, det går oerhört fort att tappa mark med den omsättning vi har idag! (Roligt som attan! Men med vissa bieffekter!)
Det finns också en sak som är prioriterad farmför leveranstiden, det är min personliga hälsa! Orkar jag inte med så blir det inget så att jag tar han om mig själv och min familj är ytterligare något jag måste hålla koll på.

Denna sommar har omsättningen varit hög hela sommaren, vi ser ingen avmattning och förväntar oss snarast en ökning nu när vi går in i högsäsongen. Detta gör att vi har fått göra om vårt arbetssätt rejält och det har fått lite konsekvenser som slagit mot leveranstiden. Sista 2-3 veckorna har jag dessutom jobbat hårt med att bygga om butiken, det tar tid. Och jag har som sagt ett vanligt 8-5 arbete att sköta också...

Lösningen!
Under sommaren har verksamheten ställt oss inför ett ultimatum, vi måste ta Nmodell på större allvar och satsa mer resurser än vad vi gör idag. Ni som har vårt nyhetsbrev har fått informationen om den lösning på problemet vi ser: Nmodell Tåg & Hobby!
Från och med denna vecka, i morgon, så kommer jag att arbeta 8-5 endast 3 dagar i veckan och 8-12 två, jag går ner med 20% i arbetstid på "dagjobbet" och satsar denna tid på Nmodell Tåg & Hobby! Vad jag kommer satsa min främsta tid på är att dels få ner antalet restorder som ligger och väntar, och dels att få stabilitet och mer flyt i leveranserna. Detta är de två saker som tynger oss (och mig) mest just nu!
Så alla ni som tycker att det ibland tar lite tid, och kanske för lång tid, hav förströstan! Vi räknar med att ni under hösten kommer att märka en avsevärd förbättring av leveranstiderna. I sista änden måste vi göra lite anpassningar till de system posten har med minimivärde på porto m.m. så vi inte åker på ökade kostnader, men vår övertygelse är att verksamheten kommer att flyta på betydligt bättre nu i höst!

Vad som är oerhört smickrande är att vi i många fall jämförs med våra "storebröder" i Luleå, Stockholm m.m. Vi är ännu en liten verksamhet men med stora ambitioner och nu i höst och under kommande vår så är vår ambition att driva igenom dessa så vi växer ikapp våra storebröder. Vi är just nu ett litet företag i en stor kostym, under det närmaste året har vi som ambition att växa i den!

Väl mött hos Nmodell framöver - bra, på väg att bli bättre!

Hälsar,
Anders Ö

Inga kommentarer: