fredag 22 april 2011

En not om radiohandtagen från Digitrax

Jag har fått en del frågor om radiohandtagen som jag måste kolla upp!

Det gäller mitt uttalande om att de för EU arbetar i andra frekvensområden än de amerikanska.

Detta är baserat på att jag har fått fatt i frekvensen som de amerikanska enheterna arbetar i och kollat den mot post och telestyrelsens kanalplan. Där hamnar den frekvens som Digitrax använder mitt i bandet för trådlösa telefoner (DECT-telefoner). Bandet intill detta är upplåtet för "fjärrstyrda leksaker", där borde alltså via fjärrkontroller hamna tillsammans med t.ex de nya 2.4 GHz radiostyrningarna.

Naturligtvis ska jag kolla upp detta med Digitrax, kanske de har lyckats få handtaget registrerat i samma frekvensband som telefonerna på något vis.

Det som talar för att det på något vis är andra enheter är att de har andra artikelnummer på de som är avsedda för Europa.

Jag lovar att återkomma i frågan så fort jag fått svar, troligen efter helgen!

Hälsar,
Anders Ö

Inga kommentarer: